Podsumowanie:

Masz obniżona odporność na choroby? Pragniesz należycie zatroszczyć się o swoje zdrowie? Zacznij się wysypiać.

Niestety, coraz to częściej ta uwielbiana przez zdecydowaną większość z nas czynność przestaje przynosić oczekiwane rezultaty. Wydawałoby się, że jedyne, co należy zrobić, to przyłożyć głowę do poduszki, zamknąć powieki i… po prostu odpłynąć na swoim wygodnym materacu. Ile jednak razy, nawet po zalecanych przez naukowców 7 lub 8 godzinach snu zdarzyło Ci się czuć zmęczenie, rozdrażnienie i całkowitą niemoc, zupełnie tak, jak gdyby minionej nocy w ogóle nie było?

Z całą pewnością każdy z nas jest w stanie wymienić kilka zasadniczych korzyści płynących ze snu. Co więcej, jest to wiedza nie tylko zdobyta z książek i podręczników, ale również poparta własnym doświadczeniem! Energia do działania, dobre samopoczucie, świeży umysł, zwiększone zdolności do koncentracji… to tylko jedne z wielu zalet bycia wyspanym.

Co jednak dzieje się w naszym organizmie, w sytuacji, gdy zaniedbujemy nasz nocny wypoczynek? Sprawdź, jak sen oddziałuje na Twoją odporność!

Sen a odporność

Czy wiesz, że śpiąc mniej niż 6 godzin w ciągu doby, Twój organizm jest nawet czterokrotnie bardziej narażony na zakażenie wirusowe, aniżeli osoby śpiącej co najmniej 7 godzin?

Liczne badania przeprowadzone w tym zakresie przez naukowców z m.in. Uniwersytetu Kalifornijskiego, Carnegie Mellon, Pittsburskiego dały jednoznaczne wyniki: funkcjonowanie naszego układu immunologiczne jest bardziej efektywne, gdy regularnie dostarczamy naszemu organizmowi zalecaną dawkę snu, czyli rekomendowane przez specjalistów 7 – 8 godzin. A zatem im dłużej śpimy, tym też zmniejsza się nasza podatność na infekcje.

Pierwsze skutki braku wystarczającej ilości wypoczynku są odczuwalne dla układu odpornościowego już po 24 godzinach bez snu! Co dokładnie dzieje się wtedy wewnątrz naszego organizmu?

Niedobór snu powoduje:

  • Spadek produkcji limfocytów cytotoksycznych, których zadaniem jest walka z mikroorganizmami,

  • Wzrost cytokin prozapalnych, generujących powstawanie stanu zapalnego,

  • Obniżenie poziomu melatoniny wspomagającej usuwanie wolnych rodników,

  • Podwyższenie poziomu kortyzolu, czyli hormonu stresu, który utrzymywany przez dłuższy czas na wysokim poziomie osłabia nasze funkcje odpornościowe.

Warto również pamiętać, że sam czas snu nie jest w tym przypadku jedynym kryterium.

Powinniśmy również zatroszczyć się o jego odpowiednią jakość.

Nadmierny stres, liczne obowiązki, jak i nieodpowiednie nawyki to jedne z wielu czynników zaburzających Twój prawidłowy wypoczynek. Być może potrzebujesz przed zaśnięciem chwili tylko dla siebie, przepełnionej relaksem i spokojem? A może nie wysypiasz się, ponieważ Twój materac przestał spełniać już swoją funkcję? Czy  niewysypianie wynika z tego, że Twój materac nie jest dla Ciebie odpowiedni? Zastanów się w jaki sposób dobierałeś dla siebie materac, czy buła to przemyślana decyzja, poparta doświadczeniem i wiedzą. Czy może zostałeś skuszony przez cenę materaca lub sprzedawca w sklepie dobrał materac w niewłaściwy sposób? Nie zapominaj, że właściwy dobór materaca to jeden z podstawowych elementów pozwalających Ci cieszyć się komfortowym i efektywnym wypoczynkiem.

W trosce o swoją odporność, która odpowiada za Twoje zdrowie i dobre samopoczucie, nie zaniedbuj snu!

Nie odkładaj go na potem. Nie pozwól, aby coś zakłócało ten wyjątkowy czas przeznaczony na regenerację Twojego ciała i ducha. Tylko wtedy, każdego ranka będziesz budzić się pełen energii z poczuciem gotowości do podejmowania nowych wyzwań!