Sen – Twoja super moc

 Nasze podejście do snu różni się od tego sprzed rewolucji przemysłowej, gdy byliśmy niemalże zawinięci w kołdrę. Rozumieliśmy wówczas intuicyjnie znaczenie snu. Sen należy traktować serio. I nie jest to żaden nonsens – mówi Matthew Wallker brytyjski naukowiec zajmujący się badaniem mózgu. Otrzymał tytuł profesora psychiatrii na Uniwersytecie Harvarda, wykładał także na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley (https://www.youtube.com/watch?v=5MuIMqhT8DM).

Jakość snu ma ogromny wpływ na całe nasze życie. Człowiek niewyspany gorzej funkcjonuje w pracy, ponieważ od rana jest zmęczony i ma problemy z koncentracją. Brak odpowiedniej ilości snu sprzyja także rozdrażnieniu, co rzutuje na kontakty z rodziną i współpracownikami. Problemy ze snem negatywnie wpływają także na nasze zdrowie. Niewysypianie się sprzyja m.in. chorobom serca, spadkowi odporności, a także powstawaniu nadwagi. Podczas snu nasz organizm regeneruje się, a mózg porządkuje wszystkie informacje, które dotarły do nas w ciągu dnia. Jak widać, odpowiednia ilość dobrej jakości snu jest bardzo ważna dla naszego samopoczucia, warto zatem zadbać o to, aby dobrze wysypiać się każdego dnia. Większość z nas bowiem co najmniej kilka razy w tygodniu zaraz po przebudzeniu odczuwa zmęczenie, które jest oznaką niewyspania. Na jakość naszego snu bardzo duży wpływ ma dobór materaca, a także m.in. rodzaj aktywności przed położeniem się do łóżka, produkty zjedzone na kolację, czy po prostu stres. Co zatem zrobić, żeby rano budzić się wypoczętym i pełnym energii do działania?

Spędź miły wieczór

Po intensywnym dniu powinniśmy odpocząć i zrelaksować się przed snem. Zamiast jednak oglądać telewizję, czy surfować po Internecie zdecydowanie lepiej pójść na wieczorny spacer, posłuchać spokojnej muzyki, czy poczytać książkę. W odprężeniu i szybszym zaśnięciu pomóc nam może także ciepła kąpiel z dodatkiem odpowiednio dobranych olejków eterycznych. Specjaliści radzą, aby kłaść się do łóżka, dopiero kiedy odczuwamy senność. Wiele osób z uwagi na wygodny materac woli jednak oglądać w nim filmy czy seriale. To poważny błąd, który może skutkować złą jakością snu.

Uważaj na to co jesz

Bardzo szybkie tempo życia, które nam towarzyszy sprawia, że w ciągu dnia wiele osób zaniedbuje posiłki, jedząc w zamian bardzo obfitą kolację przed telewizorem. Często ulegamy także pokusie podjadania w łóżku, bo przecież często tam oglądamy filmy lub seriale. Takie zachowanie sprzyja nie tylko problemom ze snem, ale także jest bardzo niehigieniczne, możemy bowiem przy okazji zabrudzić lub zalać pościel i materac.

Kładź się spać i wstawaj o tej samej porze każdego dnia

Na jakość naszego snu wpływ ma wszystko, co robimy w ciągu dnia, również to, jak wstajemy. Po przebudzeniu powinniśmy od razu opuścić łóżko, nie ulegając pokusie dosypiania i przestawiania budzika o kolejne kilkanaście minut. Jeśli poprzedniego dnia poszliśmy spać zbyt późno, nie nadrobimy tego w ciągu tych dodatkowych przerywanych 20-30 minut. Zatem choćby nie wiem jak wygodny by nasz materac do sypialni, pościel ciepła i przyjemna a za oknem padał zimny deszcz, należy wstać od razu po przebudzeniu. Dzięki temu, wbrew pozorom, w ciągu dnia będziemy się czuć lepiej, a przy okazji zmniejszymy także ryzyko wystąpienia wieczornych problemów z zasypianiem. Dzięki regularnym porom wstawania i zasypiania nasz organizm będzie również, znacznie lepiej wypoczywał podczas snu.

Przyjrzyj się swojej sypialni

Sypialnia powinna być przytulna. Nie należy w niej umieszczać nadmiernej ilości dekoracji ani stosować mocnych intensywnych kolorów. Powinniśmy także zadać sobie pytanie, czy dobrze czujemy się w tym wnętrzu. Jeśli nie, zmieńmy jego wystrój tak, aby sprzyjał odprężeniu przed snem. Najważniejszym elementem jest oczywiście łóżko. Powinno być odpowiedniej wielkości. Dla par optymalny będzie materac 160×200, choć w małej sypialni sprawdzi się także rozmiar materaca 140×200.

Zadbaj o odpowiedni materac

Na jakość naszego snu ogromny wpływ ma materac, na którym śpimy. Bardzo ważne jest, aby zapewniał odpowiednie podparcie dla kręgosłupa. Pod tym względem najlepszy będzie materac lateksowy lub materac lateksowo-piankowy. Wartą rozważenia opcją jest również materac personalizowany. W zależności od swoich preferencji możemy dobrać poszczególne jego warstwy według własnych upodobań, co zapewni nam wysoki komfort spania i przestaniemy się budzić z bolącymi mięśniami czy kręgosłupem.

Nie zabieraj problemów do łóżka

Często wracając do domu po ciężkim dniu pracy, marzymy jedynie o położeniu się do łóżka i zaśnięciu. Kiedy jednak już w nim jesteśmy, okazuje się, że nie możemy zasnąć lub ciągle się budzimy. Powodem tego może być silny stres, który przeżywamy w ciągu dnia. Choć to niełatwe, warto postarać się, aby w łóżku nie myśleć o problemach. Lepiej skierować swoje myśli na pozytywne tory jak np. wakacyjne plany.

To tylko niektóre czynniki mogące obniżać jakość naszego snu, należą jednak o najważniejszych, dlatego od ich wyeliminowania, warto zacząć walkę o lepszy sen każdego dnia.

Leave a Reply